Pełnomocnik Dyrektora ds. Praw Pacjenta
Pacjenci mogą swoje uwagi zgłosić Pełnomocnikowi Dyrektora ds. Praw Pacjenta Pani Barbarze Domagała-Maruniak w następującej formie:
· pisemnie na adres: Zespół Opieki Zdrowotnej, ul. Bohaterów Warszawy 67, 28-100 Busko-Zdrój
· pocztą elektroniczną na adres: dzial.prawny@zoz.busko.com.pl
· telefonicznie pod nr 41 378 24 01 wew. 336:
wtorek w godz. od 1000 do 1200
· osobiście: budynek Administracji, piętro II, pokój nr 31:
piątek w godz. od 1000 do 1200
RZECZNIK PRAW PACJENTA
Rzecznik Praw Pacjenta jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach ochrony praw pacjentów określonych w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz w przepisach odrębnych.
Skargi, wnioski i petycje można składać do Rzecznika Praw Pacjenta:
· pisemnie na adres: Biuro Rzecznika Praw Pacjenta, ul. Płocka 11/13, 01-231 Warszawa
· pocztą elektroniczną na adres: kancelaria@rpp.gov.pl
· telefonicznie pod nr 800 190 590 (infolinia czynna całą dobę)
· osobiście w siedzibie Biura Rzecznika Praw Pacjenta.
FUNDUSZ KOMPENSACYJNY ZDARZEŃ MEDYCZNYCH
zapewnia pozasądową drogę do uzyskania rekompensat dla osób, które podczas pobytu w szpitalu doznały uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia albo uległy zakażeniu szpitalnemu. W przypadku śmierci pacjenta, świadczenie przysługuje również jego bliskim. Wnioski o przyznanie świadczenia kompensacyjnego z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych można składać od 6 września 2023 roku. Fundusz obejmuje zdarzenia medyczne, które miały miejsce począwszy od tego właśnie dnia. Wniosek podlega opłacie w wysokości 335 złotych. Opłata nie podlega zwrotowi w przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku. Postępowanie przed Rzecznikiem Praw Pacjenta trwa ok. 3 miesiące. Następnie sprawa kierowana jest do opiniowania przez Zespół do spraw Świadczeń, który ma 2 miesiące na sporządzenie opinii. Opinia ta jest podstawą decyzji Rzecznika Praw Pacjenta przyznającej lub odmawiającej przyznania świadczenia kompensacyjnego. Osoba niezadowolona z decyzji ma prawo wniesienia odwołania do Komisji Odwoławczej. Od jej rozstrzygnięcia można z kolei wnieść skargę do sądu administracyjnego.
ŚWIĘTOKRZYSKI ODDZIAŁ WOJEWÓDZKI NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA
Jeżeli Skarżący nie jest zadowolony ze sposobu załatwienia sprawy, wówczas po pomoc może zwrócić się do Oddziału Wojewódzkiego NFZ:
· pisemnie na adres: Świętokrzyski Oddział Wojewódzki NFZ, ul. Jana Pawła II 9, 25-025 Kielce
· pocztą elektroniczną na adres: biuro@nfz-kielce.pl
· telefonicznie pod nr 41 364 61 06
· osobiście w siedzibie ŚOW NFZ w Sekcji Skarg i Wniosków
W przypadku, gdy:
- skarga dotyczy niewłaściwego postępowania pracownika ZOZ w Busku-Zdroju, należy interweniować bezpośrednio u przełożonego: w szpitalu / poradni ambulatoryjnej jest nim Kierownik Oddziału, natomiast w POZ / NiŚOZ – Kierownik POZ / Kierownik NiŚOZ. Skargę Pacjent może skierować również do Dyrektora / Zastępcy Dyrektora ds. Lecznictwa / Pełnomocnika Dyrektora ds. Praw Pacjenta.
- Pacjent uważa, iż personel medyczny popełnił błąd w procesie leczenia, postępuje sprzecznie z zasadami etyki zawodowej lub nie wykonuje usług medycznych z zachowaniem należytej staranności i zgodnie ze wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej instytucją kompetentną do rozpatrzenia sprawy jest Okręgowy Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej Izby Lekarskiej: Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej Okręgowej Izby Lekarskiej – Świętokrzyska Izba Lekarska, 25-155 Kielce, al. Ks. Jerzego Popiełuszki 43, e-mail: sekretariat@sil.apsnet.pl, tel. 41 362 13 81,
- Pacjent ma zastrzeżenia do pracy pielęgniarek lub położnych – Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych: Okręgowy Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej – Świętokrzyska Izba Pielęgniarek i Położnych, 25-522 Kielce, ul. Nowy Świat 32A, tel. 41 300 26 62, 41 315 61 87, e-mail: izba@sipip.kielce.pl.
Uwaga! Skarga pisemna, która nie zawiera imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu osoby, która ją wniosła, nie zostanie rozpatrzona. Nie kwalifikuje się jako skarg pism dotyczących spraw, które zostały rozstrzygnięte prawomocnym wyrokiem sądu lub ostateczną decyzją administracyjną.
Rozpatrzenie zgłoszonych skarg i wniosków powinno się odbywać bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca od dnia ich złożenia lub wpłynięcia.