Wiadomości - Aktualności
Trzy razy wzywano pogotowie – niestety bezskutecznie
Dodał: lukasz Data: 2019-03-22 11:32:02 (czytane: 3145)
Z przykrością informuję, że w dniu 21 marca br. około godziny 19, kobieta dzwoniąc pod numer 999 prosiła o przyjazd karetki pogotowia do chorej mamy. Uzyskała jedynie błędną informację od dyspozytora pogotowia ratunkowego, że to szpital powinien zająć się chorą mamą.
Jak informuje nasza rozmówczyni, jeszcze
dwukrotnie telefonowała pod numer 999 prosząc o
przyjazd karetki pogotowia, także reakcji nie było. W konsekwencji pacjentkę
zbadał lekarz szpitala, wyjeżdżając do jej domu. Skandaliczne i powtarzające się
sytuacje, zmuszają mnie - jako Dyrektora Szpitala Powiatowego w Busku-Zdroju do
przedstawienia opinii publicznej tego zdarzenia. Brak udzielenia pomocy –
wysłania karetki pogotowia na trzykrotne wezwanie jest, w mojej ocenie,
narażaniem zdrowia i życia pacjenta.
Nie po raz pierwszy dyspozytorzy
pogotowia ratowniczego dezinformują pacjentów odsyłając ich do Szpitala Powiatowego
w Busku-Zdroju, wiedząc że szpital nie posiada zespołów ratownictwa medycznego.
Dzwoniąc na numer 999 pacjent
oczekuje szybkiej pomocy zespołu ratowniczego karetki pogotowia. Kiedy córka chorej
wzywała pogotowie do nagłej sytuacji, należało do pacjentki szybko przyjechać,
zbadać ją, a następnie w przypadku uzasadnionym przywieźć do szpitala.
W opisanej sytuacji dyspozytor
pogotowia ratunkowego, niestety telefonicznie i na odległość określił stan
zdrowia pacjentki. Podobne sytuacje zdarzają się bardzo często. Pogotowie
ratunkowe zatrudnia głównie ratowników medycznych, a ci nie mają kompetencji np.
do stwierdzenia zgonu pacjenta. W przypadku udzielania pomocy przez ratowników
medycznych, w następstwie czego nastąpiłby zgon pacjenta, trzeba wzywać drugi
zespół ratowniczy z lekarzem lub lekarza rodzinnego, który taki zgon stwierdzi.
Opisane sytuacje miały niedawno miejsce.
Stanowczo podkreślam, dzwoniąc pod
numer 999 każdy z
Państwa ma prawo oczekiwać przyjazdu karetki pogotowia ratunkowego najlepiej z
lekarzem, a nie tylko z ratownikiem medycznym. Nie musicie Państwo przekonywać,
że stan osoby bliskiej jest ciężki. Nie posiadacie przecież wiedzy medycznej. Jeżeli
Świętokrzyskie Centrum Ratownictwa Medycznego i Transportu Sanitarnego
odpowiedzialne za pogotowie ratunkowe, nie posiada lekarzy, to niech ich
poprostu zatrudni. Należy podkreślić, że dyspozytorzy bazują na tym, iż pogotowie
dawniej było w strukturach szpitali. Obecnie
pogotowie jest oddzielną instytucją – niezależną od szpitali, ale szczególnie
starsi pacjenci myślą, że pogotowie nadal podlega szpitalowi.
Informuję Państwa, że jeżeli
powyższe sytuacje będą się powtarzać, każdorazowo zostanie przeze mnie
poinformowana o tym fakcie opinia publiczna.
UWAGA
W sprawach skarg i wniosków podajemy
kontakt do ŚWIĘTOKRZYSKIEGO CENTRUM RATOWNICTWA MEDYCZNEGO I TRANSPORTU
SANITARNEGO W KIELCACH - siedziba: 25-311 Kielce, ul. św. Leonarda 10; tel.
(41) 344 53 71, (41) 344 26 47, fax (41) 344 53 71
Z poważaniem
Dyrektor ZOZ w Busku-Zdroju
Grzegorz Lasak