Wiadomości - Aktualności

Trzy razy wzywano pogotowie – niestety bezskutecznie

Dodał: lukasz Data: 2019-03-22 11:32:02 (czytane: 473)

Z przykrością informuję, że w dniu 21 marca br. około godziny 19, kobieta dzwoniąc pod numer 999 prosiła o przyjazd karetki pogotowia do chorej mamy. Uzyskała jedynie błędną informację od dyspozytora pogotowia ratunkowego, że to szpital powinien zająć się chorą mamą.

Jak informuje nasza rozmówczyni, jeszcze dwukrotnie telefonowała pod numer 999 prosząc o przyjazd karetki pogotowia, także reakcji nie było. W konsekwencji pacjentkę zbadał lekarz szpitala, wyjeżdżając do jej domu. Skandaliczne i powtarzające się sytuacje, zmuszają mnie - jako Dyrektora Szpitala Powiatowego w Busku-Zdroju do przedstawienia opinii publicznej tego zdarzenia. Brak udzielenia pomocy – wysłania karetki pogotowia na trzykrotne wezwanie jest, w mojej ocenie, narażaniem zdrowia i życia pacjenta.

Nie po raz pierwszy dyspozytorzy pogotowia ratowniczego dezinformują pacjentów odsyłając ich do Szpitala Powiatowego w Busku-Zdroju, wiedząc że szpital nie posiada zespołów ratownictwa medycznego. Dzwoniąc na numer 999 pacjent oczekuje szybkiej pomocy zespołu ratowniczego karetki pogotowia. Kiedy córka chorej wzywała pogotowie do nagłej sytuacji, należało do pacjentki szybko przyjechać, zbadać ją, a następnie w przypadku uzasadnionym przywieźć do szpitala.

W opisanej sytuacji dyspozytor pogotowia ratunkowego, niestety telefonicznie i na odległość określił stan zdrowia pacjentki. Podobne sytuacje zdarzają się bardzo często. Pogotowie ratunkowe zatrudnia głównie ratowników medycznych, a ci nie mają kompetencji np. do stwierdzenia zgonu pacjenta. W przypadku udzielania pomocy przez ratowników medycznych, w następstwie czego nastąpiłby zgon pacjenta, trzeba wzywać drugi zespół ratowniczy z lekarzem lub lekarza rodzinnego, który taki zgon stwierdzi. Opisane sytuacje miały niedawno miejsce.

Stanowczo podkreślam, dzwoniąc pod numer 999 każdy z Państwa ma prawo oczekiwać przyjazdu karetki pogotowia ratunkowego najlepiej z lekarzem, a nie tylko z ratownikiem medycznym. Nie musicie Państwo przekonywać, że stan osoby bliskiej jest ciężki. Nie posiadacie przecież wiedzy medycznej. Jeżeli Świętokrzyskie Centrum Ratownictwa Medycznego i Transportu Sanitarnego odpowiedzialne za pogotowie ratunkowe, nie posiada lekarzy, to niech ich poprostu zatrudni. Należy podkreślić, że dyspozytorzy bazują na tym, iż pogotowie dawniej było w strukturach szpitali. Obecnie pogotowie jest oddzielną instytucją – niezależną od szpitali, ale szczególnie starsi pacjenci myślą, że pogotowie nadal podlega szpitalowi.

Informuję Państwa, że jeżeli powyższe sytuacje będą się powtarzać, każdorazowo zostanie przeze mnie poinformowana o tym fakcie opinia publiczna.

 

UWAGA

W sprawach skarg i wniosków podajemy kontakt do ŚWIĘTOKRZYSKIEGO CENTRUM RATOWNICTWA MEDYCZNEGO I TRANSPORTU SANITARNEGO W KIELCACH - siedziba: 25-311 Kielce, ul. św. Leonarda 10;  tel. (41) 344 53 71,  (41) 344 26 47,  fax (41) 344 53 71

 

Z poważaniem

Dyrektor ZOZ w Busku-Zdroju

Grzegorz Lasak

Przeczytaj kolejną wiadomość:

Kondolencje

...